Passzív ház: Passzívház magazin, Passzívház - Családi ház

Bemutatunk egy német passzívház iskolát

passzivhaz-iskola

2010-ben adták át Drezda Loschwitz nevű kertvárosában Szászország első új építésű, passzívház szabványnak megfelelő általános iskoláját, amelyben ősszel évfolyamonként két-két osztály kezdte meg a tanévet.  

Az épületegyüttest Drezda Tartományi Főváros megbízására az Architektbüro Raum und Bau GmbH  tervezte. A projektet Európai Uniós támogatással valósították meg.

passzivhaz-iskola                           1. kép  Az Unió  támogatását jelző tábla a bejáratnál

Az épület megvalósulásának minőségét jelzi a régióban hirdetett Kivitelezési versenyen elnyert I. helyezés.

passzivhaz-iskola

2. kép Az utcai frontról a tornaterem sávos ablakain keresztül a szülők is figyelhetik a sportoló gyerekeket

Az épület ismertetése

Az iskolaépület hasznos alapterülete 2 777m ². A beépített térfogat 19 171 m³.

Az építészeti tervezés az energiahatékony működtetés érdekében kitért a nagy légszigeteltség biztosítására, a magas hőszigetelő képességű termikus burok kialakítására, a hőhidas kapcsolatok minimumra csökkentésére.   

A földszint és az alagsor a fogadótérnek, illetve a tornacsarnoknak és a használatához kapcsolódó helyiségeknek, valamint a gépészetnek biztosít helyet. A tornacsarnok az alagsorból közelíthető meg, innen emelkedik ki mintegy két szint magassággal. Ez a megoldás azt eredményezte, hogy az energetikai számításkor kedvezőbb besorolású a viszonylag nagy alapterületű tornacsarnok határoló falainak jelentős hányada, hiszen nem a külső légtérrel érintkeznek.

passzivzhaz-tornaterem

3. kép A tornaterem. Az ablakok a külső járdaszinttel egy magasságból indulnak

Az épület aulája és belső folyosói nagyméretű szélfogókon keresztül közelíthetők meg az utcáról és az udvarról is. Ezzel biztosítható, hogy a „zsilip” működik, nagyobb létszám esetén is csukhatók az ajtók. Ebben a szélfogóban helyezték el az utcai ruházat tárolásához szükséges szekrényeket is.

passzivha-elocsarnok

                            4. kép Szekrények és pad a szélfogóban

passzivhaz ajto

  5. kép Baleseteket megelőző, a nyíló szárny és a tok közé kifeszülő gyöngyvászon

passzivhaz-lepcsohaz

6. kép Az emeletre vezető lépcsőkarok az aula terében hangsúlyos elemként jelennek meg

passzivhaz-tanterem

                                     7. kép Tanterem 20-24 fő részére

Az emeleteken az osztálytermek és a csoportszobák főként D-K-i illetve D-Ny-i fekvésűek, az igazgatósági, hivatali helyiségek északra tájoltak. A nyílászárók háromrétegű üvegezéssel készültek, napvédőként reluxával vannak ellátva.

A tanulók számára barkácsműhelyeket, étkezőt, és természetesen számos vizesblokkot is elhelyeztek.

passzivhaz-iskolapasszivhaz-iskola

8. kép Barkácsműhely munkaasztalokkal és az asztalok fölött elérhető magasságban található elektromos gépek számára csatlakozási lehetőséget biztosító egységekkel.

Főzőkonyha nincs az épületben. A tanulók ellátását az étel helyszínre szállításával és melegítőkonyha üzemeltetésével oldják meg.

Épületgépészeti rendszer

A gépészeti rendszer felépítésének legfontosabb célja a primer energiaigény minimalizálása és megújuló energiák bevonása volt. Magas hatékonyságú hővisszanyerő szellőzőberendezés dolgozik a megfelelő levegőminőség érdekében. A szükséges fűtési energiát szolárberendezések és maguk a teremben tartozkodók (testhőmérséklettel) biztosítják. A téli napokban, és főként a reggeli órákban a gyors felfűtéshez ez nem elegendő, hőszivattyút is üzembe kellett állítani.

A helyiségek hőmérséklete a mindenkori használathoz igazodik, az üres termek csak temperáltak. A tartós használathoz igényelt kellemes hőmérséklet létrejöttében az éppen ott tartózkodó tanulók és tanárok testhője is szükséges. A fűtés szabályozása termenként szabályozható, az ablakok nyitása is felügyelettel történik.  

Az energiamegtakarításhoz hozzájárul a napi szükséges fénymennyiség szabályozása, amely a helyiségben tartózkodókhoz és az éppen folyó tevékenységhez igazodik. Energiamegtakarítást eredményez az aula természetes megvilágítására szolgáló Shed- tető is.

passzivhaz-iskola

9. kép Az épület belsejében található aula jelentős mennyiségű természetes fényt kap

A környezettudatos szemlélet kialakítása már kisgyermekkorban kezdődik. Az épület működését, működtetését szemmel láthatóan áthatja ez a gondolat. A környezetvédelem fontosságát mutatja az épület helyiségeiben elhelyezett szelektív gyűjtőedények sora is.

passzivhaz-iskola

                                       10. kép Hulladékgyűjtők  tantermekben

A diákok folyosói tablókon láthatják az iskola építésének mozzanatait. Az itt olvasható magyarázatok ismertetik a legfontosabb lépéseket, elveket. Az iskola tervezői és fenntartói  ezzel is igyekeznek elmélyíteni a kapcsolatot a korszerűen kialakított intézmény és a használók között, hogy a gyermekek sajátjukként kezeljék a létesítményt, az energiatakarékos működtetés előírásainak megfelelően használják azt, és óvják annak berendezéseit.      

A megbízó és a fenntartó elvárásai szerint a passzívház szabvány elérése érdekében szükséges többletráfordítás kb. 15 év alatt térül meg. Ez az első év, a működés minden mérhető adatát feljegyzik, hogy az érdeklődőknek és a követőknek is átadhassák a tapasztalatokat.  

Az iskolaépület energetikai és funkcionális szempontokat szem előtt tartva valósult meg, barátságos, kellemes megjelenésű, színvonalasan kivitelezett épület, amelyet a gyermekek és a szülők is örömmel vettek birtokba 2010 őszén.

TwitterFacebookGoogle GmailMegosztás

KÉRJÜK, MONDJA EL VÉLEMÉNYÉT!

  

  

  

A következő HTML tag-ek használata engedélyezett:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>