A passzívház tervezésnél a gépkocsi tárolást mindenképpen a termikus burkon kívül kell megoldani. A garázst úgy tekintjük, mintha a külső hőmérséklettel megegyező térről lenne szó. Jó minőségű garázsajtókat lehet már kapni, de azokkal sem lehet elérni a passzívház kritériumoknak megfelelő, nyílászárókra vonatkozó értéket. A légtömörségi tesztnél is problémát okozna a garázsajtó.
A legegyszerűbb megoldás, ha az épület mellett, egymástól független szerkezettel oldjuk meg a gépkocsi tárolást. Természetesen kapcsolat lehet az épület és a garázs között, de ide is a passzívház kritériumot teljesítő ajtót kell betervezni.
Nehezebb a megoldás, ha a garázs benyúlik az épületbe. Ebben az esetben körbe kell szigetelnünk egyrészt a lehűlő felületeket (mennyezet, falak), másrészt a keletkező vonalmenti hőhidak miatt az alapozást is függetlenül kell megoldani. Amennyiben mindkét épületrész alatt lemezalap készül, úgy alkalmazható a hőhídmegszakító elemekkel készülő vasalat, de a PHPP számításnál természetesen ennél a megoldásnál számolni kell a hőhíd hatással.
Ha megoldható, és nem igény az épülettel való kapcsolat, akkor pergolás, vagy fedett, de nyitott gépkocsi tárolót is kialakítható.
Ebben az esetben a benapozás számításánál kell figyelembe venni az épülettől független szerkezetet.
Az üvegtetővel történő fedésnél kedvezőbb a helyzet, hiszen nem nagymértékben, de átengedi a fényt, amit a PHPP számításnál jobb értékkel tudunk figyelembe venni, mintha zárt, átlátszatlan fedéssel készülne.
Sok esetben az építtetők még elfogadnának egy szabadon álló garázs megoldást, nyitott, de fedett összeköttetéssel az épülettel, de a különálló épületben elhelyezett garázst a magyar helyi építési előírások gyakran nem engedik meg. Pedig ez jelentené a legegyszerűbb és legolcsóbb megoldást egy passzívház építésnél.
Másik probléma az épülettel való szerves kapcsolat, ami nem mindig egyszerű építészeti feladat. A passzívház tervezésnél előnyös, ha a garázs szinte toldalék épületként jelenik meg, de sok önkormányzat véleménye szerint ez kerülendő.
Megoldás lehet a nyitott, de fedett gépkocsi tároló is, bár Magyarországon ez nem kedvelt. Németországban sokkal elfogadottabb a zárt garázs nélküli építés. Érthető a különbség, hiszen ott gyakrabban cserélik a gépkocsit, nálunk hosszabb ideig meg kell őrizni, óvni a gépkocsi műszaki állapotát.
Friss hozzászólások