Passzív ház: Passzívház magazin, Passzívház - Családi ház

Kérdezze szakértőnket!

Csomor Tibor Csomor Tibor
okl. építész-
mérnök Kivitelezés kérdések >>

Kérdezze szakértőnket >>
Médiafigyelő - IMEDIA médiafigyelés

Napelemmel működő lakóhajó a Tiszán


A Tér és Forma Szeged Építéstervező Kft. tervezésében, kivitelezésében készül a Noé lakóhajó, melyhez Európai Uniós forrást is nyertek. Már korábban is terveztek úszóházat és Bike&Boat bázist (kerékpár-komp csatlakozási pontot) a Dunakanyarban, ennek és vízszeretetüknek köszönhetően is lelkesen kezdtek a tervezési feladathoz.  A 7-8 hónapos tervezés, előkészítés után a kivitelezés nagy részét az építésziroda csapata maga vállalta saját eszközeikkel. Ez része volt a pályázatnak, ahogyan az is, hogy a hajót prototípusként építik meg és később kisszériás gyártást is terveznek. Természetesen akadtak munkák, amelyekkel külsősöket bíztak meg. A tervezőiroda dolgozta ki a Tisza szegedi belvárosi szakaszának rekonstrukciós tervét is, amelybe jól beilleszthető a partszakasz kulturált használatát lehetővé tevő lakóhajó, amely akár irodának, bemutatótérnek vagy vendéglátó egységnek is megfelel.

Az 50 m2-es, egyszerű tömegű, lapostetős vontatható hajó kivitelezését rendkívül alacsony vízszint mellett, a kompkikötőnél,  a parton kezdték meg.

A hajó úszóműve hat nagy polisztirol tömbből áll, ez alulról kapott egy vízszigetelő réteget és mindezt körbe veszi egy különleges minőségű beton, amelynek vízfelvétele minimális.

A felépítmény acélvázas könnyűszerkezet.


A falak 20cm vastag szigetelése befújt cellulóz szigetelés, amelyet papír újrahasznosításával állítottak elő és kezelték rágcsálók ellen és tűzvédelmi szempontból is.

A külső falburkolat vörösfenyő a Noé esetében, de nagyon változatos megoldások közül lehet válogatni majd a későbbiekben. A beépített anyagok és nyílászárók kiválasztásánál fontos szempont volt a hőtechnikai jellemzőjük mellett a tömegük is, hiszen nem léphették túl a maximálisan megengedett felépítmény tömeget. Ezen kívül arra is figyeltek, hogy lehetőleg hazai, a közelben előállított építőanyagot válasszanak, ahol ez lehetséges.

A gépészet kialakításánál figyelembe kellett venniük a közműcsatlakozási lehetőségeket, így a szükséges energiát a melegvíz előállításához és a fűtéshez elektromos árammal fogják biztosítani. A hőleadók a mennyezeten elhelyezett infra fűtőfilmek lesznek, a melegvizet, villanybojler állítja majd elő. A nyári hűtésről klíma gondoskodik majd, valamint a külső nyílászárók árnyékolását lehetővé tevő spaletták.

A lakóhajó éves fűtésigénye 48 és 58 kWh/m2 között változhat az aktuális tájolástól függően. A napozóterasz felett elhelyezett napelemek fogják előállítani  az éves elektromos áram egy részét, vagy egészét, attól függően, hogy a beköltözőknek milyen energiafelhasználási szokásaik lesznek. A jelenleg tervezett napelemes rendszer két fő átlagos energiafelhasználásához megtermeli az éves áramszükségletet.

A prototípus lakóhajó tervezett kikötési helyszíne

A kivitelezés a tervek szerint májusban befejeződik, addigra valószínűleg megérkezik a magasabb vízállás is, amely lehetővé teszi a lakóhajó kikötési helyére, a Tisza belvárosi szakaszára történő vontatását.

Mennyiben más egy lakóhajó tervezése, kivitelezése, mint egy hagyományos szárazföldi épületé?

Nincs szükség telek vásárlására, de a partszakasz bérelhetőségét, ennek költségét tisztázni kell a megfelelő hatósággal.

A közművesítés érdekében ugyanúgy el kell járni, a villany és vízvételi lehetőség viszonylag könnyen megoldható, a legbonyolultabb a csatornázás kérdése. A Noé lakóhajó esetében a csatornázás a majdani partszakasz-rekonstrukcióval oldódhat meg, addig a két tartályt rendszeresen üríteni kell.

– A tervezésbe az építész, gépész, statikus és villamos tervezőkön kívül mindenképpen be kell vonni egy hajótervező mérnököt is, aki felügyeli az úszómű és a felépítmény biztonságosságát. A felépítmény súlya például nem léphet túl egy bizonyos értéket és az egész építmény súlypontjának helye meghatározza, hogy szélsőséges időjárási körülmények között, erős szélben mennyire biztonságos a hajó.

– Az engedélyezési eljárás során partszakasz engedélyt kell kérni a helyileg illetékes vízügyi igazgatóságtól, valamint be kell nyújtani a kiviteli és csomóponti terveket, kikötési tervet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz is.

Még ha bonyolultabb is valamivel az engedélyezési eljárás, bőven kárpótolhatja a leendő lakókat a fantasztikus kilátás és a természet közelsége, amelyet a lakóhajón élvezhetnek.

TwitterFacebookGoogle GmailMegosztás

3 comments to Napelemmel működő lakóhajó a Tiszán

KÉRJÜK, MONDJA EL VÉLEMÉNYÉT!

  

  

  

A következő HTML tag-ek használata engedélyezett:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>