A Tér és Forma Szeged Építéstervező Kft. tervezésében, kivitelezésében készül a Noé lakóhajó, melyhez Európai Uniós forrást is nyertek. Már korábban is terveztek úszóházat és Bike&Boat bázist (kerékpár-komp csatlakozási pontot) a Dunakanyarban, ennek és vízszeretetüknek köszönhetően is lelkesen kezdtek a tervezési feladathoz. A 7-8 hónapos tervezés, előkészítés után a kivitelezés nagy részét az építésziroda csapata maga vállalta saját eszközeikkel. Ez része volt a pályázatnak, ahogyan az is, hogy a hajót prototípusként építik meg és később kisszériás gyártást is terveznek. Természetesen akadtak munkák, amelyekkel külsősöket bíztak meg. A tervezőiroda dolgozta ki a Tisza szegedi belvárosi szakaszának rekonstrukciós tervét is, amelybe jól beilleszthető a partszakasz kulturált használatát lehetővé tevő lakóhajó, amely akár irodának, bemutatótérnek vagy vendéglátó egységnek is megfelel.
Az 50 m2-es, egyszerű tömegű, lapostetős vontatható hajó kivitelezését rendkívül alacsony vízszint mellett, a kompkikötőnél, a parton kezdték meg.
A hajó úszóműve hat nagy polisztirol tömbből áll, ez alulról kapott egy vízszigetelő réteget és mindezt körbe veszi egy különleges minőségű beton, amelynek vízfelvétele minimális.
A felépítmény acélvázas könnyűszerkezet.
A falak 20cm vastag szigetelése befújt cellulóz szigetelés, amelyet papír újrahasznosításával állítottak elő és kezelték rágcsálók ellen és tűzvédelmi szempontból is.
A külső falburkolat vörösfenyő a Noé esetében, de nagyon változatos megoldások közül lehet válogatni majd a későbbiekben. A beépített anyagok és nyílászárók kiválasztásánál fontos szempont volt a hőtechnikai jellemzőjük mellett a tömegük is, hiszen nem léphették túl a maximálisan megengedett felépítmény tömeget. Ezen kívül arra is figyeltek, hogy lehetőleg hazai, a közelben előállított építőanyagot válasszanak, ahol ez lehetséges.
A gépészet kialakításánál figyelembe kellett venniük a közműcsatlakozási lehetőségeket, így a szükséges energiát a melegvíz előállításához és a fűtéshez elektromos árammal fogják biztosítani. A hőleadók a mennyezeten elhelyezett infra fűtőfilmek lesznek, a melegvizet, villanybojler állítja majd elő. A nyári hűtésről klíma gondoskodik majd, valamint a külső nyílászárók árnyékolását lehetővé tevő spaletták.
A lakóhajó éves fűtésigénye 48 és 58 kWh/m2 között változhat az aktuális tájolástól függően. A napozóterasz felett elhelyezett napelemek fogják előállítani az éves elektromos áram egy részét, vagy egészét, attól függően, hogy a beköltözőknek milyen energiafelhasználási szokásaik lesznek. A jelenleg tervezett napelemes rendszer két fő átlagos energiafelhasználásához megtermeli az éves áramszükségletet.
A kivitelezés a tervek szerint májusban befejeződik, addigra valószínűleg megérkezik a magasabb vízállás is, amely lehetővé teszi a lakóhajó kikötési helyére, a Tisza belvárosi szakaszára történő vontatását.
Mennyiben más egy lakóhajó tervezése, kivitelezése, mint egy hagyományos szárazföldi épületé?
– Nincs szükség telek vásárlására, de a partszakasz bérelhetőségét, ennek költségét tisztázni kell a megfelelő hatósággal.
– A közművesítés érdekében ugyanúgy el kell járni, a villany és vízvételi lehetőség viszonylag könnyen megoldható, a legbonyolultabb a csatornázás kérdése. A Noé lakóhajó esetében a csatornázás a majdani partszakasz-rekonstrukcióval oldódhat meg, addig a két tartályt rendszeresen üríteni kell.
– A tervezésbe az építész, gépész, statikus és villamos tervezőkön kívül mindenképpen be kell vonni egy hajótervező mérnököt is, aki felügyeli az úszómű és a felépítmény biztonságosságát. A felépítmény súlya például nem léphet túl egy bizonyos értéket és az egész építmény súlypontjának helye meghatározza, hogy szélsőséges időjárási körülmények között, erős szélben mennyire biztonságos a hajó.
– Az engedélyezési eljárás során partszakasz engedélyt kell kérni a helyileg illetékes vízügyi igazgatóságtól, valamint be kell nyújtani a kiviteli és csomóponti terveket, kikötési tervet a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz is.
Még ha bonyolultabb is valamivel az engedélyezési eljárás, bőven kárpótolhatja a leendő lakókat a fantasztikus kilátás és a természet közelsége, amelyet a lakóhajón élvezhetnek.
Nagyon tetszik de biztosan nagyon drága.
Jó napot kívánok!
Ha a szerencse is rám mosolyog,veszek egy ilyen úszó lakóhajót és kikötök vele a Tiszán.
Tényleg mennyibe kerül egy Noéhoz hasonló?
“Az éjszaka közeledik,
A világ lecsendesedik,
Pihen a komp, kikötötték,
Benne hallgat a sötétség.” /Petőfi/
Sajnos árat nem tudunk, de sok szerencsét kívánunk hozzá!